Ebben a cikkben 3 controlling eszközről olvashatsz, amire minden vállalkozónak szüksége lenne. Ezek olyan eszközök, amik megkönnyítik a dolgodat cégvezetőként, segítik a döntéshozást, a tisztánlátást és segítenek olyan irányba kormányozni a cégedet, hogy végül több pénzt, több profitot termeljen. Ezek az eszközök megingathatatlan lábai lehetnek a cégednek, ha jól kialakítod és rendszeresen használod őket!
Controlling eszközök a cégért és a cégvezetőért
A controlling funkcióiról, feladatairól, és a controllingról általánosságban egy korábbi cikkben olvashatsz. Ott igyekeztem részletesen levezetni, hogy mit várhatsz tőle, miért érdemes pénzt fordítanod rá.
Ideális esetben a controlling olyan mint egy megbízható műszerfal, ami mutatja a céged jelenlegi állapotát, visszamenőleg is megmutatja a cég teljesítményét és eredményeit, és a jövőre vonatkozóan is segít előrevetíteni mi várható.
Ezt a cikket itt tudod elolvasni: Kontrolling – a menedzsment jobbkeze
(Kontrolling vagy Controlling, mit számít? Kérlek ne akadj fenn azon, ha valahol K máshol pedig C betűvel olvasod!)
Ebben a cikkben pedig 3 controlling eszközt hozok neked, ami nagyon hasznos tud lenni cégvezetőként. Ezt nem csak mondom, hanem tapasztalom az ügyfeleimnél is!
Megj.: ezt a cikket podcast formátumban is meg tudod hallgatni, ehhez kattints ide.
Az első, és (talán) legfontosabb controlling eszköz: a céges műszerfal
Kezdjük is az első eszközzel, amire tényleg mindenkinek szüksége lenne! Ez nem más, mint egy pénzügyi műszerfal, egy céges műszerfal, amire ha rátekintesz, látod milyen irányba halad a céged, látod a főbb mutatókat ami segíti a munkádat, a tisztánlátást és a döntéshozást.
Egy ilyen műszerfalban pont az a nehéz, hogy egyszerű és érthető legyen, és közben mégis nagyon informatív és tartalmas.
Ennek az első verziója az, hogy egyetlen táblázatban látod a céged havi teljesítményét. A bevételeket, a költségeket és a megtermelt eredményt, ami lehet nyereség vagy veszteség is.
Fontosnak tartom, hogy már ebben az első verzióban is legyenek üzletágak, divíziók külön kezelve, és ne csak a minden költség levonása után keletkező eredményt lássuk, hanem lássunk egy köztes fedezeti szintet is.
Ennek a fontosságáról ír a Scaling up című könyv is. A könyvben a bruttó haszonkulcsról írnak, mint fontos jövedelmezőségi mutató.
A könyv szerint a bruttó haszonkulcs mutatja meg a cég valós gazdasági teljesítményét, és mivel egy kontrolling jellegű eredménykimutatásnak ez a közepe táján van, nem az alján, így gyakran elsiklunk felette.
Pl. egy kereskedő cégnél fontos látni, hogy mekkora árréstömeget termelünk meg a tevékenységgel, amiből aztán ki kell fizetni a cég működési költségeit is, és így jutunk el az eredményig.
Vagy ha több, egymástól elkülönülő üzletág is van a cégedben, akkor ezeket fontos külön kezelni, és külön figyelni azt, hogy melyik hogyan teljesít.
Mi kell egy céges műszerfalhoz?
Ahhoz, hogy egy ilyen pénzügyi műszerfal összeálljon, a céged pénzügyi adataira (bevételek és kiadások) van szükség, egy jól átgondolt struktúrába rendezve.
Ebben elsősorban nem a könyvelőd vagy a pénzügyesed tud segíteni, hanem egy kontroller – legyen az főállású munkatárs vagy külsős tanácsadó.
A szemléletet mindenképp egy kontroller tudja a legjobban átadni, aztán a megvalósítást vagy a működtetést megoldhatod házon belül is.
Néhány száz milliós bevételi szintig ezeket nagyon jól lehet kezelni akár egy google sheet táblázatban is. Következő lépésként aztán többféle mutatót, kimutatást lehet kreálni, amik mélyebb elemzést segítenek elő, de az első és legfontosabb lépés tényleg az, hogy legyen egy ilyen egyszerű, havi riport előtted.
Ahhoz képest, hogy a legtöbbeknek nincs ilyen vagy csak nagyon fél lábas módon, hatalmas előny, ha neked van egy stabil kimutatásod, amire támaszkodhatsz.
Tehát az első controlling eszköz, amire minden vállalkozónak vagy cégvezetőnek szüksége lenne, és ha tehetném receptre írnám fel, az a pénzügyi, üzleti, céges műszerfal!
Egy jó pénzügyi tervet használni fogsz
A második ilyen controlling eszköz, ami nagyban hozzá tud járulni a gyors és jó döntéshozáshoz és a vállalkozásod sikeréhez, az a pénzügyi vagy üzleti tervezés.
Tudom, hogy szakmailag ez két külön fogalom, de most a gyakorlati oldaláról közelítem meg a dolgot, hiszen neked is ez segít igazán.
Itt egy nem egy sok oldalas, 3-5 vagy akár 10 éves üzleti tervre gondolok, vízióval és küldetésnyilatkozattal, részletes marketing tervvel, céges etikai kódexszel stb. Inkább egyfajta pénzügyi és üzleti modellezésre, ahol levetíted, hogy milyen pályát futhat be a céged.
Akár kiindulhatsz abból is, hogy mi a pénzügyi cél, nyereség cél amit szeretnél elérni, ez mennyire elérhető a számok és a tendenciák alapján, és mit kell tenni, mit kell változtatni ahhoz, hogy reálisabb legyen a cél elérése. De kiindulhatsz abból is, hogy mit mutatnak a tények most, és ebből mi sülhet ki mondjuk az üzleti év végére.
Szerintem az egésznek a legnagyobb haszna az, hogy időt és energiát fordítasz arra hogy gondolkodsz a saját cégedről, a bevételekről, a költségekről. Gondolkodsz az ügyfelekről, a termékekről vagy szolgáltatásokról, az árakról, a működésről.
Ha gyártó vagy szolgáltató céget vezetsz, olyan céget aki a kapacitásaival gazdálkodik és azt adja el, akkor gondolkodni fogsz a kapacitásokon is.
Mennyire kihasználtak most a kapacitások, hogyan lehet ezen javítani, mikor kell kapacitást bővíteni.
Mire alapozd a pénzügyi tervezést?
Szokták mondani hogy minden mindennel összefügg: ennek a tervezésnek az alapja az, hogy az 1. pontot megvalósítva van egy céges műszerfal a kezedben, ami mutat egy kellően részletes tiszta képet a céged múltjáról és jelenéről.
Ezeket a számokat alapul véve nem csak érzésre és hasraütésre alapozva tervezed és modellezed a jövőt, hanem konkrét, a tapasztalatból érkező teljesítmények és számok alapján.
Szóval a tervet a céges műszerfalból érkező adatokra tudod alapozni, továbbá a cégedben lévő, jövővel kapcsolatos tervekre, információkra.
Ilyen infók minden cégben vannak, pl. valamilyen folyamatban lévő beruházás ami új termékeket, új piacot hozhat majd, vagy potenciális üzletek és ügyfelek, vagy valamilyen fejlesztések. Mindezeket figyelembe véve egész reális módon tudod modellezni a jövőt.
És itt jön a tervezés nagyon erős hozzáadott értéke. Ahogy említettem, egyrészt már az nagyon értékes, hogy gondolkozol ezeken a dolgokon, csupán ez hozhat jó ötleteket és megoldásokat.
Másrészt ha összeáll egy ilyen terv, nyilván valamekkora hibaszázalékkal, tehát nem 100%-ban pontos, de ebből már látni fogod azt, hogy jó irányba haladtok-e.
A tervezés mint controlling eszköz: segít elkerülni a veszélyeket és meglovagolni a lehetőségeket
Mivel bevételeket és költségeket is tervezel, látod előre, ha nagy baj van kialakulóban, és azt is látod, ha rendben vannak a dolgok, és mondjuk nyugodtan megléphetsz tervezett beruházásokat vagy fejlesztéseket.
Gyakorlatilag a tervezés segít előre feltárni esetleges kockázatokat és veszélyeket, amiket ha előre látsz, akkor még időben tudsz cselekedni.
Emellett segít előre feltárni lehetőségeket is, amikre szintén tudsz készülni, hogy minél jobban meglovagolj egy-egy lehetőséget.
Ezek után láthatod, hogy ez tényleg egyfajta gyakorlatias tervezés, ami hozzá tud járulni ahhoz, hogy jó döntéseket hozz, jól határozd meg, hogy mire fókuszáltok a cégben, és milyen irányba célszerű tovább menni, esetleg mit érdemes elengedni.
Minél nagyobb és összetettebb a céged, annál nehezebb ezt úgy összerakni, hogy ne legyen túl aprólékos de ne is legyen elnagyolt, viszont ezzel együtt minél nagyobb a céged annál fontosabb, hogy lásd hova tartotok pénzügyileg és üzletileg.
Tehát a második controlling eszköz, amit minden vállalkozónak használni kellene, az a pénzügyi, üzleti tervezés – egy nagyon gyakorlatias formában.
A pénzügyi tervezésről korábban írtam egy cikket. Az egy másik nézőpontból közelíti meg a tervezést, de érdemes elolvasnod! Ehhez kattints ide.
Árazás mint controlling eszköz – hogy jön ez ide?
A harmadik rendkívül fontos controlling eszköz vagy inkább feladat, amire kevesen fordítanak elegendő energiát, az az árazás, árképzés kidolgozása és fejlesztése a cégben.
Az árazás nem annyiból áll, hogy 100 Ft-ért veszem és 200-ért eladom. Az árak és az eladott mennyiségek szorzataként létrejövő bevételből fedezni kell számos költséget, és csak ez után tudunk nyereségről beszélni.
Tehát nem lehet, nem szabad annyival letudni, hogy kereskedőként a beszerzési árra ráraksz X% árrést. Ugyanígy az sem elég, ha megnézed a konkurencia árait, a piacon elérhető árakat, és megpróbálsz ezek alá menni 5-10%-kal, hogy így nyerj ügyfeleket.
Egyszerűen látni kell a termékeid vagy szolgáltatásaid költségstruktúráját.
Látni kell a piaci tendenciákat, és azt sem árt figyelembe venni, hogy értékalapú árazással hogyan tudod reálisan feljebb tornászni majd el is fogadtatni a piaccal az áraidat, ezzel együtt pedig az árrést és az árréstömeget is.
Mindamellett nem szabad túlbonyolítani az árazást. Tehát próbáld elkerülni a szélsőségeket. Ne legyen túlságosan leegyszerűsítve, az érzéseidre vagy egy google keresésre alapozva a céged árképzése, de ne legyen túlbonyolítva sem az árkalkuláció.
Az árazás kőkemény matek a maga nemében (+ pszichológia)
Amit mindenképp látnod kell, az a termékek vagy szolgáltatások önköltsége, azaz, hogy mennyibe kerül neked, mire eladásra készen áll a termék. Ha ezt nem látod, akkor megvan az esélye, hogy egy termék, szolgáltatás vagy projekt akár nettó veszteséget is termelhet a cégednek.
Az önköltség gyakorlatilag azt a minimum árat jelenti, ami alá nem mehetsz, csak rendkívül indokolt esetben, pl. ha így szerzel egy új ügyfelet akin majd a jövőben generálsz profitot, vagy így törsz be egy új piacra stb.
Fontos továbbá, hogy legyen egy jól átgondolt és kidolgozott árkalkuláció, amivel számolsz. Az nem oké, hogy egyszer így számolsz, máskor úgy.
Kell egy egységes kalkuláció, ami segít kiszámolni egy termék vagy szolgáltatás önköltségét, adott esetben segít ráosztani a működési költségeket, esetleg segít több nézőpontból is levetíteni az árat saját magadnak.
Az árazással, árképzéssel kapcsolatban több cikket is találsz a nyereséges vállalkozás blogon, elég részletesen írtam a témáról, mert azoknál a cégeknél ahol nincs tudatosság és átláthatóság az árazásban, hatalmas de közben észrevétlen veszteségek keletkezhetnek a háttérben.
Tényleg sok múlik azon, hogyan árazol a cégedben
Az árazás szoros kapcsolatban áll a korábban tárgyalt tervezéssel, hiszen valahogy egyensúlyozni kell a tervezett költségek, a céged árképzése és az eladott mennyiségek között, hogy végül úgy álljon össze az egész, hogy mindenki boldog legyen
- az ügyfelek is, mert ár-érték arányban megéri nekik a te cégedet választani
- a beszállítók is, mert nem úgy akarsz nyerészkedni, hogy mindent féláron kérsz tőlük
- és te is, a céged és a munkatársaid is, mert pénzügyileg fenntartható a működés, tudsz magas fizetéseket adni és neked is marad elég pénz
Szóval egyszerűen energiát kell fordítani a céged árképzésének kigondolására és kidolgozására.
Nem tudhatod le azzal, hogy megnézed máshol mennyiért adják ugyanezt vagy egy hasonló terméket vagy szolgáltatást. Ideális esetben az árazás – hasonlóan a céges műszerfalhoz és az üzleti tervhez – egy nagyon erős és stabil lába a cégednek.
Tehát a harmadik eszköz, vagy ezt lehet jobb feladatnak nevezni, amit nem szabad elhanyagolnod cégvezetőként, az az árazás jól átgondolt kidolgozása.
Az árazással kapcsolatban több cikket is találsz a blogon:
Kaptál 3 controlling eszközt, mihez kezdesz vele?
A céges műszerfalat az ügyfelek rögtön nagyon nagyra értékelik, mert egy új dimenziót nyit meg előttük – ha előtte nem igazán látták át a cég pénzügyeit és helyzetét.
Ez nyilván általánosítás, de a tervezéshez picit már szkeptikusabban állnak, aminek fő oka, hogy korábban nem látták gyakorlati értelmét. Aztán jellemzően ha sikerül összeállítani a tervezés módját cégre szabottan, akkor nagyon megszeretik és elkezdik használni a cégük üzleti tervét.
Az árképzésre pedig sokan nem tekintenek különösebb feladatként, de én igyekszem arra törekedni, hogy beszéljünk róla, nézzük meg részletesen, több irányból, és jellemzően találunk olyan dolgokat az árazásban, ami aztán vagy sok veszteségtől óvja meg a céget, vagy sok nyereséget tud hozni a cégnek.
Hallgasd meg a blogcikket podcast formátumban is!