A pénzügyi tervezés nem csak a multik eszköztárának fontos eleme. Cégmérettől függetlenül a javadra válik, ha elkezded tervezni a pénzügyeket. A pénzügyi tervezés nehéz időkben egy biztos lába lehet a cégednek, pozitív gazdasági körülmények között pedig segíthet meglovagolni a feltáruló lehetőségeket. Mit és hogyan tervezz meg a pénzügyi tervezéskor? Olvasd el a cikket, és kapsz egy erős alapot a témában!
Pénzügyi tervezés a vállalkozásodban: fontosabb mint valaha!
Rögtön az elején szögezzünk le valamit: bármilyen iparágban működjön a vállalkozásod, bármilyen méretű legyen a vállalkozásod, valamilyen szinten foglalkoznod kell a pénzügyi tervezéssel! Ez nem kérdés, ez tény. Nem azért, mert a tervezés az menő dolog, és mert a nagyok is terveznek. Egyszerűen azért, mert ez a te érdeked!
Nyereséges vállalkozást akarsz, ehhez bevétel kell, a bevételszerzés pedig költségekkel jár. Mind a bevételeket, mind a költségeket tudod tervezni valamilyen pontossággal. Ehhez kapsz ebben a cikkben elméleti és gyakorlati támogatást is!
Nem lesz rövid, de megéri elolvasni! Mentsd el, küldd el a kollégáknak.
Mit tervezz meg a pénzügyi tervezés során?
Nagyon leegyszerűsítve tervezd meg a bevételeket, a költségeket és a kettő különbözeteként létrejövő eredményt. Emellett fontos lehet még a cash-flow tervezése, hiszen hiába jön ki a matek a tervek alapján, ha cash-flow tekintetében nem tudod finanszírozni a működést.
Célszerű még előre tervezni a különböző beruházásokat, hogy azok mennyibe kerülnek majd, továbbá, hogy miből fogod finanszírozni őket (hitel, saját tőke, egyéb források?).
Kulcsfontosságú megtervezned a vállalkozásod fedezeti pontját, hogy tudd: mekkora bevétel és mekkora árrés mellett vagy nullán. Mikortól termelsz nyereséget?
Nem utolsó sorban pedig a személyes pénzügyeid: arra is gondolnod kell, hogy mennyi pénzt tudsz majd kivenni a vállalkozásodból, hogy fedezd a személyes szükségleteidet. A tervezés során ezt is vedd figyelembe.
Tehát mit tervezz a pénzügyi tervezés során?
- bevételek
- költségek
- cash-flow
- fedezeti pont
- beruházások
- finanszírozás
- személyes pénzügyek
“Ilyen változó környezetben lehetetlen/nincs értelme tervezni” – mondja egy felzaklatott hang a fejedben. Nyugodj meg: épp válságos időkben kell a leginkább észnél lenned. Ilyenkor kell a leginkább leülni az excel tábla vagy egy kockás füzet elé, és gondolkodni: mi volt eddig, mi várható a jövőben?
(megj.: a kockás füzetet hagyd el, és az legyen a minimum, hogy excelben számolsz!)
A válságálló vállalkozásról egy korábbi cikkben olvashatsz bővebben, itt most a pénzügyi tervezésen dolgozol.
Nyereséges Vállalkozás Hírlevél feliratkozás
MÉG EGY LÉPÉS!
A feliratkozás véglegesítéséhez kérlek erősítsd meg a feliratkozásodat! Ehhez kiküldtünk egy emailt, kérlek nézd meg a Promóciók és a Spam mappát is a levelezőrendszeredben.
A pénzügyi tervezés mely részeiről olvashatsz ebben a cikkben?
Ebben a cikkben a pénzügyi tervezés három fő eleméről olvashatsz:
- a bevételek tervezéséről
- a költségek tervezéséről
- illetve a fedezeti pontról
A korábban említett részletek sem kevésbé fontosak, azokról azonban máskor értekezünk majd.
Itt fontos megjegyezni, hogy érdemes ezt az egészet (és úgy általában a vállalkozást is…) nyereség fókusszal csinálni. Arról egy korábbi cikkben olvashatsz, hogy hogyan növelhető a nyereség a vállalkozásodban.
Bevételek tervezése
A bevételek oldalán igazából azt célszerű megtervezned, hogy miből és mekkora bevételed lesz. Ne húzd fel magad arra gondolva, hogy “honnan a fenéből tudnám ezt??”. Inkább gondold végig, hogy:
- milyen termékeid és szolgáltatásaid vannak?
- ezeket milyen áron adod el?
- ezekből mekkora mennyiséget tudsz eladni?
- milyen folyamatos és milyen alkalomszerű bevételeid vannak?
- mennyi bevétel lesz ebből havonta?
Ez például így nézhet ki egy táblázatban:
Költségek tervezése 1.
Folytatva az előző gondolatmenetet, a pénzügyi tervezés során a bevételek mellett a költségeket is meg kell tervezned. A költségeket célszerű elkülöníteni a termékek és szolgáltatások közvetlen költségére, és a vállalkozás általános vagy működési költségeire.
A korábban megtervezett termékek és szolgáltatások mellé oda tudod tenni, hogy azok mennyibe kerülnek neked? Terméknél pl. a termék beszerzése vagy elkészítése, a csomagolás, a közvetlen munkaerő költsége aki a termékkel, a terméken dolgozik stb. Tehát mennyibe kerül neked egyetlen termék, amit eladsz majd?
Szolgáltatásnál hasonló elven milyen és mekkora költségek tartoznak közvetlenül az adott szolgáltatáshoz? Előfordulhat, hogy csak a munkaerő költsége, aki elvégzi a szolgáltatást. De lehetnek itt is anyagköltségek, netán alvállalkozói költségek stb. Összességében mennyibe kerül neked az adott szolgáltatás?
Röviden: jó ha ismered a termékeid, szolgáltatásaid önköltségét, és ezeket a költségeket nem csak összelapátolva látod egy csomóban.
Ezzel kiegészítve az előző táblázatot ezt kapod majd:
Költségek tervezése 2.
Ahogy említettem, célszerű elkülöníteni a termékek/szolgáltatások közvetlen költségeit és a vállalkozás általános vagy működési költségeit. Persze ezek is kapcsolódnak valahogyan a termékekhez, de nem direkt módon. Ha ezt meg tudod csinálni, akkor ennél a pontnál már látod azt, hogy az eladott termékeken, szolgáltatásokon mekkora árrést termelsz, amiből majd ezeket az általános költségeket fedezni tudod.
Szóval pénzügyi tervezés, a vállalkozás általános költségeinek megtervezése. Ezek azok a költségek, amik alapvetően akkor is felmerülnek, ha épp jobban megy a cégednek, vagy kevésbé jól. Persze van rá hatásod, pl. el tudod dönteni, hogy költesz-e marketingre vagy sem. Bár a marketingköltség épp azt szolgálja, hogy eladd a termékeket és szolgáltatásokat, azonban gyakran elég nehéz ezt kifejezetten egy termékhez kötni, ezért kerül a példában a vállalkozás általános költségei közé.
Például így nézhet ki ez a része a pénzügyi tervednek:
Vannak költségek, amik hónapról hónapra jelentkeznek, és vannak, amelyek inkább csak évente 1-2 alkalommal. Például a weboldaladért a tárhely szolgáltatónak évente egyszer fizetsz. Ettől függetlenül jó ha látod ezeket a költségeket is 1 hónapra levetítve, hiszen az alkalomszerű költségeket nem feltétlenül az adott hónap üzleteinek kell kitermelni (cash-flow tekintetében már más a helyzet, de erről később).
Itt már egész kerek a pénzügyi terved
A bevétel oldalán megtervezted, hogy:
- milyen termékeket és szolgáltatásokat fogsz eladni
- ezeket mennyiért fogod eladni
- és ezekből átlagosan havonta hány darabot fogsz eladni
- így megkaptad, hogy mekkora bevételt tervezel egy átlagos hónapban, termékenként és összesen
A költség oldalon megtervezted, hogy:
- az előző pontban tervezett termékek és szolgáltatások milyen önköltséggel járnak majd
- a termékek és szolgáltatások közvetlen költsége mellett milyen és mekkora költségei lesznek a vállalkozásnak
Mindezekből kapsz egy hasonló tervet:
Látod azt, hogy egy átlagos hónapban majd ebből egy teljes évre vetítve mennyi bevételed lesz, ebből mennyit visznek majd el közvetlenül a termékek és a szolgáltatások. A maradék lesz az az árréstömeg, amiből fedezned kell majd a vállalkozás különböző általános költségeit, amiket szintén megterveztél.
A táblázatban számoltunk még 2%-nyi iparűzési adóval. Az adózási részt célszerű a könyvelőddel átbeszélni, hogy a te vállalkozásodban milyen és milyen mértékű adók szoktak felmerülni, hogy ezzel is pontosabban tudj tervezni.
Mindezek alapján egészen az adózás előtti eredményig látod a számokat. Tetszik amit látsz?
Ha tetszik, ha nem – de legalább van pénzügyi terved
Ha tetszik amit látsz, ha nem, célszerű többször is átrágnod magad rajta.
Mennyire reális az, amit a bevétel oldalon terveztél?
Mi alapján jöttek ki a számok? (eladott mennyiség, ár, önköltség)
Min tudsz, min kellene változtatni?
Ugyanígy a költségek oldalán.
Biztonságos pénzügyi tervezés
A tervezés során javaslom, hogy legyen kellő optimizmusod, ami a legtöbb vállalkozónál belülről fakad, de közben mégis építsd be a bizonytalanságokat a pénzügyi tervezésbe.
Márpedig bizonytalanságokkal van teletűzdelve a vállalkozói lét, válságos időkben meg annál inkább. Például milyen euró árfolyammal tervezel? Akár a bevételek, akár a költségek tekintetében, ha releváns a te vállalkozásodnál, inkább biztonsággal tervezz, hogy aztán legyen mozgástered. (pl. eurós bevételeknél visszafogottabb árfolyammal, eurós költségeknél pedig magasabb árfolyammal).
0. Azaz nulla. Mikor van nullán a vállalkozásod?
A pénzügyi tervezésnél egyik kulcsinformáció lehet az, hogy mégis mikor éri a vállalkozásod a fedezeti pontját? Mikor van nullán az üzlet. Milyen eladásoknál, mekkora bevételnél éred el azt, hogy már minden költséget fedezni tudsz, bár még nyereséged nem keletkezik?
Ez kissé sakkozás a számokkal, de leegyszerűsítve: ha látod azt, hogy a vállalkozás átlagos havi működési költsége 1.658.000 Ft (a példában ennyi volt), akkor úgy éred el a fedezeti pontot, ha legalább ennyi árrést sikerül elérned havonta.
Nem bevételt, hanem árrést, tehát a bevétel azon részére gondolj, ami a termékek és szolgáltatások közvetlen költségének levonása után marad.
Amikor e sorokat írom, 2022. őszén, sok vállalkozó szerint sokan a túlélésért fognak küzdeni a következő időszakban. A túléléshez pedig nem árt tudni, hogy hogyan tudod elérni a fedezeti pontot, hiszen ez egyben a túlélést is jelenti.
Most kell csak igazán tervezni!
A végére biztosan kirajzolódott, hogy a pénzügyi tervezés vállalkozóként a te érdeked! (és igazából magánszemélyként is, de ez nem ennek a blognak a témája)
Ez egyszerre tűnik összetettnek és bonyolultnak, illetve egyszerűnek is. Elsőre azt érezheted, hogy sosem csináltál ilyet, és te nem értesz a pénzügyekhez. Ez nem igaz! Vállalkozóként biztosan értesz hozzá valamennyire, és értened is kell.
Amint megérted a vállalkozásod üzleti logikáját, a matekot, hirtelen elkezded majd szeretni amikor a tervezéssel foglalkozhatsz. Egyszerűen elengedhetetlen látnod azt, hogy milyen és mekkora költségekkel működik a vállalkozásod, és hogy ezeket milyen bevételekből tudod fedezni. A kettő egyenlegeként pedig látni fogod, hogy működhet-e az üzlet vagy kudarcra van ítélve.
Összegzés: miért kell pénzügyi tervet készíteni?
A cikkben a pénzügyi tervezés bevételi és költség tervéről volt szó, illetve röviden érintettük a fedezeti pontot is, mint fontos mérföldkövet.
Sok mindenről volt szó, és megfogalmazódhat benned a kérdés: „oké, értem, de miért kell pénzügyi (vagy bármilyen…) tervet készítenem?”
A tervezés lényege nem az, hogy aztán majd ezeket a számokat valósítsd meg 100%-os pontossággal. Sokkal inkább az, hogy a tervezés során gyakorlatilag leírod és részletezed a céljaidat, hogy merre akarsz tartani. Onnantól kezdve, hogy van pénzügyi terved, folyamatosan tudod figyelni, hogyan állsz a tervekhez képest. Hogyan alakulnak a tervezett bevételek és a költségek? Mennyire tartasz a tervezett nyereség felé, vagy inkább csak távolodsz tőle?
Egyébként a terv-tény összehasonlítás, mint egyfajta „eszköz”, a kontrolling egyik alapvető funkciója.
A témában találsz még tartalmat a Nyereséges Vállalkozás Podcast keretein belül, illetve a Nyereséges Vállalkozás Hírlevél is segít jól csinálni az üzletet.