Az önköltségszámítás nem csak a nagyvállalatok időpazarló játékszere. Ideális esetben egy olyan gyakorlatias eszköz, ami nagyban hozzájárul a vállalkozásod árképzéséhez és azon keresztül az eredményességhez is. Ebben a cikkben arról olvashatsz, hogy mit is jelent az önköltség, és hogyan járulhat hozzá a Te céged nyereségéhez is az önköltségszámítás!
Önköltségszámítás: miben segít Neked vállalkozóként?
Az önköltségszámítás cégmérettől függetlenül egy olyan hasznos feladat, ami segít nyereségesen vállalkozni. A kontrolling egyik fontos eszközeként nagymértékben hozzájárul az árazáshoz, segít, hogy ne árazz veszteségesen, ne adj semmit „áron alul”. Igazán nagy értéke akkor van, amikor a gyakorlatban használod, és valamilyen önköltségszámítással rendszeresen kiszámolod azt, hogy mennyibe kerül Neked a terméked/szolgáltatásod!
Az önköltség szintjei
Az önköltségszámításnak három szintjét különböztetjük meg, amelyek logikusan épülnek fel. Ez a három szint:
- közvetlen önköltség
- szűkített önköltség
- teljes önköltség
A közvetlen önköltség esetén a termék vagy szolgáltatás előállításához, elvégzéséhez közvetlenül felhasznált költségeket veszed figyelembe. Ezek leginkább anyag és bérköltségek, esetleg alvállalkozói teljesítések. Árazás tekintetében ez egy olyan szintet mutat Neked, ami alá nem mehetsz, mert 100%, hogy veszteséget termelsz.
A szűkített önköltség annyiban több, hogy itt már figyelembe veszed a termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó „üzemi általános költségeket” is. Ez a megfogalmazás úgy hangozhat, mintha csak gyártó vállalkozásokról beszélnénk. Szolgáltatóként például ide tartozhat az adott csoport vezetőjének költsége. Aki vezet egy 10 fős szolgáltató csapatot, annak a költsége nem közvetlenül egy adott szolgáltatásnál merül fel, hanem általános költségként kell figyelembe venni az egyes szolgáltatások önköltségszámításánál.
Önköltségszámítás: a TELJES önköltség
A teljes önköltség kiszámításánál bejön a képbe egy harmadik szint: a vállalkozás, a cég általános költsége. Ezt ugyanúgy ki kell termelni, mint minden más költséget.
Korábban figyelembe vetted a termék vagy szolgáltatás közvetlen költségeit, majd az adott terület általános költségeit, végül, hogy megkapd a teljes önköltséget, számításba kell venned a vállalkozás, a cégvezetés költségeit is. Ide tartozhatnak pl. a könyvelés költségei, általános marketingköltségek, vagy a cégvezető különböző költségei.
Ez azért is érdekes, mert össz. céges szinten ezeket is ki kell fizetned ahhoz, hogy nyereséges legyen a céged. Azonban vigyázz azzal, hogy minden költséget ráosztasz a termékekre/szolgáltatásokra, mert ez könnyen olyan érzést kelthet benned, hogy bizonyos termékeket el kell hagynod. Ez akár igaz is lehet, de a dolog egy fokkal bonyolultabb.
Egy kereskedő ügyfelem sokáig úgy kalkulált, hogy minden költséget ráosztott a termékekre, és ez hibás iránynak mutatkozott – de erre csak akkor jött rá, amikor együtt kidolgoztuk az árképzését. Érdemes az önköltségszámítást megfelelő logikai alapokra helyezni, mielőtt az önköltség jellegű információk alapján döntést hozol.
Ez az említett ügyfél abban az időszakban kihagyott több üzleti lehetőséget is, mert azt látta, hogy nem marad haszna a termékeken az adott partnerrel való üzletkötésből. Azonban mikor rájött, hogy neki nem szabad mindent ráosztania, újra elkezdett nyitni ezen lehetőségek felé – mert tisztán látja, hol mekkora árrést tud elérni.
Az önköltségszámítás vetítési alapja
Az önköltségszámítás kalkulációs egysége attól függ, hogy mégis mire akarod levetíteni az önköltséget, milyen egységnek az önköltségét akarod látni? Ez a te termékeidtől/szolgáltatásaidtól függ, illetve attól, hogy mit adsz el, és azt hogyan árazod be.
Te milyen kalkulációs egységben gondolkozol? Projekt, mennyiség, darabszám, kg, tonna, liter, szolgáltatások darabszáma, szolgáltató órák száma, ügyfelek száma stb.? Ez lesz a Te vetítési alapod, aminek az önköltsége értékes információ számodra.
Ezt a kérdést érdemes jól átrágni, mert szemléletformáló lehet abban a tekintetben, hogy aztán hogyan kalkulálsz.
Előkalkuláció és utókalkuláció
Az önköltséget kikalkulálod előre és utólag is. Az előkalkuláció az árképzést szolgálja ki, segít meghatározni az adott termék vagy szolgáltatás önköltségét. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerüld azt a veszélyt, hogy valamit áron alul adj: tehát a termék vagy szolgáltatás a saját költségeit sem termelné ki.
Az utókalkuláció a megvalósítás ellenőrzése. Itt azt számolod ki, hogy a valóságban mennyi lett a megtervezett, előkalkulált önköltsége az adott terméknek. Ez rendkívül fontos információ számodra: az előkalkulált önköltség és ár mennyire állja meg a helyét a valóságban? Ha nem jön ki a matek, akkor hol lehet a hiba? Az önköltségszámítás melyik tétele csúszott el a valóságban?
Nyereséges Vállalkozás Hírlevél feliratkozás
MÉG EGY LÉPÉS!
A feliratkozás véglegesítéséhez kérlek erősítsd meg a feliratkozásodat! Ehhez kiküldtünk egy emailt, kérlek nézd meg a Promóciók és a Spam mappát is a levelezőrendszeredben.
Az önköltségszámítás feladata, célja, hozzáadott értéke
A feladata, a célja és a hozzáadott értéke igazából benne van a nevében. Azonban ez önmagában túl száraznak és megfoghatatlannak tűnhet. Tedd a szívedre a kezed… mennyire fontos Neked vállalkozóként, hogy ismerd a terméked/szolgáltatásod önköltségét? Nem akarom helyetted megválaszolni, de szerintem elengedhetetlen.
Képzeld el, hogy csak a piaci árak alapján beárazod a portékádat, és nem foglalkozol az önköltség kiszámításával sem előkalkuláció sem utókalkuláció formájában. Így kis túlzással a szerencsén múlik, hogy nyereséges vagy veszteséges lesz a termék azon az áron.
Ezzel szemben mennyivel jobb az, ha előkalkuláció során is van egy jó kiindulási alapod, az utókalkulációval pedig megerősíted vagy épp megcáfolod az önköltséget és ezzel együtt a termék árát is.
Ebben rejlik az önköltségszámítás hozzáadott értéke!
Erre csak a nagy gyáraknak van szüksége… nálam nem értelmezhető
Ez lehet egy elsőre jogosan hangzó kifogás. De a cikk végére érve szerintem Te is érzed és érted, hogy miért van értelme foglalkoznod az önköltséggel: azért, mert megéri, mert a Te érdekedet szolgálja. Akár gyártó, akár kereskedő, akár szolgáltató vállalkozásod van.
Bármilyen iparágban és bármilyen cégméret mellett hozzá tud járulni ahhoz, hogy sikerre vidd a vállalkozásod. Ha nyereséges vállalkozást akarsz építeni, akkor ez egy olyan eszköz lesz, ami hozzásegít a célod eléréséhez.