Árképzési módszerek – 3 alapvető módszer, amit ismerned kell

Árképzési módszerek

Árképzési módszerek: Te mi alapján árazod be a termékeidet, szolgáltatásaidat?

Az árképzési módszerek ismerete ad egy keretet ahhoz, hogy jól árazd be a termékeidet/szolgáltatásaidat vállalkozóként. Úgy, hogy minél több vevőt tudj szerezni, minél magasabb bevételt érj el, és ezen keresztül minél magasabb nyereséget termelj a vállalkozásodnak, illetve cégtulajdonosként saját magadnak is.

Bármilyen vállalkozásod van, vagy bármilyen vállalkozást vezetsz, valamilyen úton-módon beárazzátok a termékeket, szolgáltatásokat. Magáról az árképzésről, és annak fontosságáról az Árképzés vállalkozóként című bejegyzésben olvashatsz részletesen.

Ebben a cikkben pedig árképzési módszerekről lesz szó. Elöljáróban annyit, hogy egyik módszer sem jó vagy rossz, viszont mindegyiket lehet jól és rosszul is használni. Mindegyik árazási módszernek vannak előnyei és hátrányai is.

Tipp: olvasd át többször is mindkét cikket, ez már önmagában ad egy erős alapot az áraid meghatározásához!

Milyen árképzési módszereket kell ismerned?

Számtalan árképzési módszerről lehetne beszélni, most mégis három alapvető módszerrel ismertetlek meg. Úgy gondolom, ha ezekkel tisztában vagy, és ezeket használod az árazás során, akkor teszel egy nagy lépést a nyereséges és átlátható vállalkozás felé.

Ez a három árképzési módszer a következő:

  • költségalapú árképzés – az egyik legalapvetőbb árképzési mód gyártó vállalkozások esetén, kulcsa az önköltség pontos meghatározása
  • árazás a piaci árak alapján – egy másik gyakran használt árképzési módszer, leginkább kereskedő vállalkozásoknál, illetve a legtöbb kezdő vállalkozás is ehhez az árképzési módszerhez nyúl
  • értékalapú árazás – egy kevésbé elterjedt módszer, viszont egy olyan nézőpontot hoz be az árak meghatározásába, ami többszörösére növelheti a nyereséget
Árképzési módszerek: 3 árképzési módszer, amit ismerned kell
Alapvető árképzési módszerek, amiket ismerned kell

Az egyik leggyakrabban használt árazási módszer: a költségalapú árképzés

A költségalapú árképzés alapja a termék vagy szolgáltatás önköltsége. Mit jelent ez? Az önköltség az a költség, amibe Neked az az adott termék kerül. Például a termék anyagköltsége, a hozzá tartozó segédanyagok költsége, a csomagolás költsége, és a terméket előállító “termelő munkaerő” költsége.

Szolgáltatás esetében, például ha egy egynapos rendezvényt szervezel, akkor a helyszín bérleti díja, “anyagköltség” ha van ilyen (mondjuk munkafüzetek), a rendezvény lebonyolításában résztvevők bérköltsége arra a napra (illetve a szervezésre fordított idő költsége) stb.

Az önköltségszámításról itt olvashatsz bővebben.

Ez tehát a költségalapú árképzés alapja, és itt még nem beszéltünk a vállalkozás általános vagy működési költségeiről, csak a termék/szolgáltatás önköltségéről. Természetesen célszerű látni egy teljes költséget az adott terméknél, tehát a termék önköltségét + a rá eső általános költségeket.

Ezt az árképzési módszert leginkább gyártóvállalkozások használják, ahol nagy az árverseny és ahol nagy volumenben dolgoznak, nagy pénzt mozgatnak meg. Ilyenkor a magas szintű hatékonyság segít alacsonyan tartani egységnyi termék költségét, a nagy volumen miatt pedig 10-15%-os nyereség is jelentős profitot jelenthet egy üzleti év végén.

Egyébként bármilyen vállalkozásod van, fontos tisztában lenned ezzel az árképzési módszerrel, hiszen te sem akarod azt, hogy még a költségeket sem fedezzék az áraid.

A “legegyszerűbb” az árképzési módszerek közül: árképzés a piaci árak alapján

A legtöbb kezdő vállalkozó ehhez az árképzési módszerhez nyúl: olyan terméket/szolgáltatást adnak el, ami könnyen összehasonlítható, amiből rengeteg van a piacon. Ilyenkor megnézik, hogy hol mennyiért kapható, és ez alapján árazzák be a sajátjukat. Lehet Te is csak ezen módszer alapján árazol?

Azért neveztem a “legegyszerűbb”-nek, mert alapesetben ez nem igényel nagy erőfeszítést a vállalkozó részéről. Míg az előző módszernél azért le kell ülni, és ki kell számolni, hogy mennyibe is kerül ténylegesen Neked a termék/szolgáltatás, addig itt “csak” megnézed, hogy máshol mennyiért adják.

Mindamellett sok vállalkozás örülne neki, ha tudná, hogy mennyiért dolgozik a konkurencia. Szóval nem akarom elvenni a módszer hasznosságát, sőt! Igazán hasznos információ, ha tudod azt, hogy a piacon mennyiért kapható a Te terméked vagy szolgáltatásod.

Viszont belefuthatsz egy nagy problémába, ha egyedül ezt az árképzési módszert alkalmazod: ha nem vagy tisztában a terméked/szolgáltatásod költségeivel, csak a piaci árak alapján árazol, akkor előfordulhat, hogy az ár nem fogja fedezni az összes költséget. Tehát veszteséget termelsz, de nem veszed észre időben, mert a megfelelő cash-flow biztosítja a vállalkozás működését.

Új nézőpont: az értékalapú árképzés

Itt van a profit elásva: az értékalapú árképzési módszer

Az egyik legújabb az árképzési módszerek közül, amit még kevés, azonban egyre több vállalkozó használ, az értékalapú árképzés. Ez egy teljesen új nézőpontot hoz be az árazásba.

Korábban beszéltünk a termék költségeiről, majd arról, hogy mennyiért kapható a piacon, mennyiért adja a konkurencia. Csupán már ezektől úgy érezheted, hogy ha figyelsz rájuk, akkor magabiztosan fogod beárazni a portékádat. Milyen kérdéseket járj hát körbe az értékalapú árképzésnél?

A legfontosabb kérdés, hogy mekkora értéke van a terméknek, szolgáltatásnak a vevő számára? Milyen és mekkora problémát oldasz meg neki? Milyen előnyökre, lehetőségekre tesz szert? Miben lesz jobb a Te terméked által? Milyen élményeket, érzéseket okozol neki?

Persze ezt nem tudod bármilyen terméknél alkalmazni, és nem egyszerű átadni a vevőnek ezt a gondolkodást. De gondolj bele, Téged mi érdekel, amikor megvásárolsz egy szolgáltatást? Az, hogy mekkora költsége lehet, vagy mennyi időt fordítanak rád? Szerintem sokkal inkább az, hogy milyen értéket kapsz a pénzedért!

Ha megtanulod jól használni ezt az árképzési módszert, plusz természetesen tényleg nagyszerű terméket/szolgáltatást adsz a vevőnek, akkor itt lehet igazán nagy nyereségre szert tenni!

Árképzési módszerek… hogyan tovább?

Később mindegyik módszerről olvashatsz bővebben az oldalon. Most azonban azt ajánlom, hogy csupán ezek alapján kezdj el gondolkodni az árképzéseddel kapcsolatban. Te hogyan csinálod most? Melyik árképzési módszer alapján árazol? Mennyire vagy elégedett vele? Min kellene változtatnod?

Tudod, nem az a lényeg, hogy te melyik módszert használod. Sokkal inkább az, hogy nyereséges legyen a vállalkozásod. Azonban ehhez az kell, hogy az áraid és az eladott mennyiség alapján létrejövő bevételből kitudj fizetni mindent – a kimagasló nyereséget is!

Ha szívesen tanulnál és fejlesztenéd magad a témában, akkor ajánlom figyelmedbe az Árazás online képzésünket.

Ha pedig konkrét, közvetlen segítségre lenne szükséged, akkor gondold át, hogy részt veszel egy Nyereséges Vállalkozás konzultáción.

Illetve iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, hogy az elsők között értesülj a legújabb tartalmakról! Ehhez görgess lejjebb.

Bejegyzés megosztása

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Te nyereséges vállalkozást akarsz? Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések

nyereség növelése
Vállalkozás

Nyereség növelése a vállalkozásodban – Hogyan?

Nyereség növelése vállalkozóként Ritkán merül fel a kérdés ilyen formában, pedig minden vállalkozó ezért (is) dolgozik… Hogyan növelhető a nyereség? Ebben a cikkben végig erről olvashatsz,

pénzügyi tervezés
Vállalkozás

Pénzügyi tervezés vállalkozóként

Pénzügyi tervezés a vállalkozásodban: fontosabb mint valaha! Rögtön az elején szögezzünk le valamit: bármilyen iparágban működjön a vállalkozásod, bármilyen méretű legyen a vállalkozásod, valamilyen szinten foglalkoznod