Árképzési módszerek – 3 alapvető módszer, amit ismerned kell

Árképzési módszerek

Az árazás, árképzés során különböző módszereket használhatsz ahhoz, hogy minél jobb árakat határozz meg a termékednek/szolgáltatásodnak. Milyen a „jó” ár? Ami magas nyereséget tartalmaz és a piac is elfogadja. Melyek ezek az árképzési módszerek, és hogyan érdemes használni őket? Erről olvashatsz ebben a cikkben!

Árképzési módszerek: Te mi alapján árazod be a termékeidet, szolgáltatásaidat?

Az árképzési módszerek ismerete ad egy keretet ahhoz, hogy jól árazd be a termékeidet/szolgáltatásaidat vállalkozóként. Úgy, hogy minél több vevőt tudj szerezni, minél magasabb bevételt érj el, és ezen keresztül minél magasabb nyereséget termelj a vállalkozásodnak, illetve cégtulajdonosként saját magadnak is.

Bármilyen vállalkozásod van, vagy bármilyen vállalkozást vezetsz, valamilyen úton-módon beárazzátok a termékeket, szolgáltatásokat. Magáról az árképzésről, és annak fontosságáról az Árképzés vállalkozóként című bejegyzésben olvashatsz részletesen.

Ebben a cikkben pedig árképzési módszerekről lesz szó. Elöljáróban annyit, hogy egyik módszer sem jó vagy rossz, viszont mindegyiket lehet jól és rosszul is használni. Mindegyik árazási módszernek vannak előnyei és hátrányai is.

Tipp: olvasd át többször is mindkét cikket, ez már önmagában ad egy erős alapot az áraid meghatározásához!

Milyen árképzési módszereket kell ismerned?

Számtalan árképzési módszerről lehetne beszélni, most mégis három alapvető módszerrel ismertetlek meg. Úgy gondolom, ha ezekkel tisztában vagy, és ezeket használod az árazás során, akkor teszel egy nagy lépést a nyereséges és átlátható vállalkozás felé.

Ez a három árképzési módszer a következő:

  • költségalapú árképzés – az egyik legalapvetőbb árképzési mód gyártó vállalkozások esetén, kulcsa az önköltség pontos meghatározása
  • árazás a piaci árak alapján – egy másik gyakran használt árképzési módszer, leginkább kereskedő vállalkozásoknál, illetve a legtöbb kezdő vállalkozás is ehhez az árképzési módszerhez nyúl
  • értékalapú árazás – egy kevésbé elterjedt módszer, viszont egy olyan nézőpontot hoz be az árak meghatározásába, ami többszörösére növelheti a nyereséget
Árképzési módszerek: 3 árképzési módszer, amit ismerned kell
Alapvető árképzési módszerek, amiket ismerned kell

Az egyik leggyakrabban használt árazási módszer: a költségalapú árképzés

A költségalapú árképzés alapja a termék vagy szolgáltatás önköltsége. Mit jelent ez? Az önköltség az a költség, amibe Neked az az adott termék kerül. Például a termék anyagköltsége, a hozzá tartozó segédanyagok költsége, a csomagolás költsége, és a terméket előállító „termelő munkaerő” költsége.

Szolgáltatás esetében, például ha egy egynapos rendezvényt szervezel, akkor a helyszín bérleti díja, „anyagköltség” ha van ilyen (mondjuk munkafüzetek), a rendezvény lebonyolításában résztvevők bérköltsége arra a napra (illetve a szervezésre fordított idő költsége) stb.

Az önköltségszámításról itt olvashatsz bővebben.

Ez tehát a költségalapú árképzés alapja, és itt még nem beszéltünk a vállalkozás általános vagy működési költségeiről, csak a termék/szolgáltatás önköltségéről. Természetesen célszerű látni egy teljes költséget az adott terméknél, tehát a termék önköltségét + a rá eső általános költségeket.

Ezt az árképzési módszert leginkább gyártóvállalkozások használják, ahol nagy az árverseny és ahol nagy volumenben dolgoznak, nagy pénzt mozgatnak meg. Ilyenkor a magas szintű hatékonyság segít alacsonyan tartani egységnyi termék költségét, a nagy volumen miatt pedig 10-15%-os nyereség is jelentős profitot jelenthet egy üzleti év végén.

Egyébként bármilyen vállalkozásod van, fontos tisztában lenned ezzel az árképzési módszerrel, hiszen te sem akarod azt, hogy még a költségeket sem fedezzék az áraid.

Az egyik ügyfelemmel többször is körbejártuk már a témát, sok konzultáción kifejezetten csak az árképzéssel foglalkoztunk. Viszont néhány hónap alatt egy nagyon profit árképzést dolgoztunk ki nála, ami egy árkalkulációban gyakorlati szerepét is betölti.

Innentől kezdve pontosan tudja, hogy akár B2B ügyfél érkezik, akár B2C piacra áraz, mit-hogyan építsen be az árakba, és tisztán látja, hogy adott áron mennyi árrést fog termelni az általános költségek és a profit fedezésére.

Nem mellesleg ez egy kereskedő vállalkozás, ahol alapból azt gondolnád, hogy van a beszerzési ár meg az eladási ár, amit mondjuk picivel a konkurencia árai alá lősz, és kész is vagy. Persze, így is lehet csinálni… meg profin is!

A „legegyszerűbb” az árképzési módszerek közül: árképzés a piaci árak alapján

A legtöbb kezdő vállalkozó ehhez az árképzési módszerhez nyúl: olyan terméket/szolgáltatást adnak el, ami könnyen összehasonlítható, amiből rengeteg van a piacon. Ilyenkor megnézik, hogy hol mennyiért kapható az adott termék vagy szolgáltatás, és ez alapján árazzák be a sajátjukat. Lehet Te is csak ezen módszer alapján árazol?

Azért neveztem a „legegyszerűbb”-nek, mert alapesetben ez nem igényel nagy erőfeszítést a vállalkozó részéről. Míg az előző módszernél azért le kell ülni, és ki kell számolni, hogy mennyibe is kerül ténylegesen Neked a termék/szolgáltatás, addig itt „csak” megnézed, hogy máshol mennyiért adják.

Mindamellett sok vállalkozás örülne neki, ha tudná, hogy mennyiért dolgozik a konkurencia. Szóval nem akarom elvenni a módszer hasznosságát, sőt! Igazán hasznos információ, ha tudod azt, hogy a piacon mennyiért kapható a Te terméked vagy szolgáltatásod.

Viszont belefuthatsz egy nagy problémába, ha egyedül ezt az árképzési módszert alkalmazod: ha nem vagy tisztában a terméked/szolgáltatásod költségeivel, csak a piaci árak alapján árazol, akkor előfordulhat, hogy az ár nem fogja fedezni az összes költséget. Tehát veszteséget termelsz, de nem veszed észre időben, mert a megfelelő cash-flow biztosítja a vállalkozás működését.

Ha nem látod tisztán, hogy melyik termel nyereséget és melyik veszteséget, akkor utókalkulációra van szükséged!

Új nézőpont: az értékalapú árképzés

Itt van a profit elásva: az értékalapú árképzési módszer

Az egyik „legújabb” az árképzési módszerek közül, amit még kevés, azonban egyre több vállalkozó használ, az értékalapú árképzés. Ez egy teljesen új nézőpontot hoz be az árazásba.

Korábban beszéltünk a termék költségeiről, majd arról, hogy mennyiért kapható a piacon, mennyiért adja a konkurencia. Csupán már ezektől úgy érezheted, hogy ha figyelsz rájuk, akkor magabiztosan fogod beárazni a portékádat. Milyen kérdéseket járj hát körbe az értékalapú árképzésnél?

A legfontosabb kérdés, hogy mekkora értéke van a terméknek, szolgáltatásnak a vevő számára? Milyen és mekkora problémát oldasz meg neki? Milyen előnyökre, lehetőségekre tesz szert? Miben lesz jobb a Te terméked által? Milyen élményeket, érzéseket okozol neki?

Persze ezt nem tudod bármilyen terméknél alkalmazni, és nem egyszerű átadni a vevőnek ezt a gondolkodást. De gondolj bele, Téged mi érdekel, amikor megvásárolsz egy szolgáltatást? Az, hogy mekkora költsége lehet, vagy mennyi időt fordítanak rád? Szerintem sokkal inkább az, hogy milyen értéket kapsz a pénzedért!

Ha megtanulod jól használni ezt az árképzési módszert, plusz természetesen tényleg nagyszerű terméket/szolgáltatást adsz a vevőnek, akkor itt lehet igazán nagy nyereségre szert tenni!

Egy dologra azonban nagyon figyelj oda: ne fújd fel egy termék vagy szolgáltatás feltételezett értékét és árát a profi marketinggel, ha valójában nem olyan jó a cucc amit árulsz. Ezt egyszer tudod eljátszani, utána viszont az a vevő nem fog visszatérni és nem fog ajánlani Téged másoknak.

Ez a módszer kreativitást igényel, és egyfajta bátorságot is, hogy elmerd kérni az értékalapú árazással kapott magasabb árakat. Még én is gyakorlom, bár könnyebb dolgom van egy olyan szolgáltatással, ami egyértelműen az ügyfél pénztárcáját fogja boldogítani már középtávon is.

Ez az a módszer, amivel megkoronázod az árképzésed, ha az előző két módszert – a költségalapú és a piac vagy konkurencia alapú árképzést – is beépítetted az árazásodba.

Árképzési módszerek… hogyan tovább?

Később mindegyik módszerről olvashatsz bővebben az oldalon. Most azonban azt ajánlom, hogy csupán ezek alapján kezdj el gondolkodni az árképzéseddel kapcsolatban. Te hogyan csinálod most? Melyik árképzési módszer alapján árazol? Mennyire vagy elégedett vele? Min kellene változtatnod?

Tudod, nem az a lényeg, hogy te melyik módszert használod. Sokkal inkább az, hogy nyereséges legyen a vállalkozásod. Azonban ehhez az kell, hogy az áraid és az eladott mennyiség alapján létrejövő bevételből kitudj fizetni mindent – a kimagasló nyereséget is!

Következő lépésként iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, hogy az elsők között értesülj a legújabb tartalmakról! Ehhez görgess lejjebb.

Bejegyzés megosztása

Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések

nyereség növelése
Vállalkozás

Nyereség növelése a vállalkozásodban – Hogyan?

A legtöbb vállalkozó számára fontos a pénz, a nyereség. Azonban kellő fókuszt helyezünk-e a nyereség növelésére? Keressük-e a módját annak, hogy milyen gyakorlati lépésekkel tudjuk növelni