Válságálló vállalkozás 9+1 pontban

válságálló vállalkozás

Válságálló vállalkozás: az elmúlt években újra létjogosultsága van ennek a kifejezésnek. Ha belegondolsz, a gazdasági körülményektől függetlenül jó az, ha válságálló a vállalkozásod. Mit is jelenthez, és mi mindent tehetsz annak érdekében, hogy ilyen céget építs? Van egyáltalán hatásod erre, vagy egy komolyabb gazdasági válságban úgyis minden a szerencsén múlik? Olvasd el a cikket, amiben 9+1 pontban kapsz segítséget ahhoz, hogy válságálló vállalkozást építs!

Téged is érdekel majd a válságálló vállalkozás kérdése…

Bizonyára téged is érintenek az elmúlt időszak drasztikus változásai. Sok év után újra megjelent az infláció a világban és Magyarországon, és viszonylag rövid időn belül 10% fölé emelkedett (a cikk publikálásakor a valós inflációt valahol 20% köré lövik be, de olvasni 30%-os magyar inflációról is).

Felborult a világ és a hazai piac is. Ellátási gondok vannak, árstoppok torzítják a valós piaci és gazdasági helyzetet.

Valahol a Bibliából vett “7 bőséges évet 7 szűk év követ” gondolattal illusztrálják a helyzetet. Máshol 1-2 éves gazdasági visszaesésről, recesszióról és nehéz időszakról beszélnek.

Egy biztos: talán észre sem vettük az elmúlt 10 éves “arany” korszakot, de ennek egy időre mindenképp vége van. Mit csinálj és mit ne csinálj vállalkozóként a “szűkebb” években? Mit tegyen a vállalkozó válság idején?

1. Stabil lábakon: matek

Építsd stabil lábakra a vállalkozásodat. Építs válságálló vállalkozást.

Minden szentnek maga felé hajlik a keze – szokták mondani. Első pontként arról írok, amivel én is foglalkozom, hiszen nyilván itt testközelből látom a problémákat, hiányosságokat, veszélyeket és a lehetőségeket is.

Az egyik ilyen stabil láb, vagy biztos alap lehet az, ha van egy használható üzleti terved, és egy jól átgondolt és kidolgozott árkalkulációd. Nem kell 40 oldalas üzleti anyagot készítened, csak ülj le matekozni, legyen tiszta előtted, hogy valójában mi a matek a vállalkozásodban? A rém egyszerű, ám annál hasznosabb matekról írtam korábban egy cikket a Minner.hu-ra, azt is érdemes lehet elolvasnod: Hogyan lesz ebből nyereség?

Egy használható üzleti terv segít

  • tisztán látni a vállalkozásod kapacitásait, amikkel bevételt termelhetsz
  • tisztán látni ezen kapacitások különböző költségeit: milyen és mekkora költségek ezek?
  • meghatározni azt, hogy mikortól van nullán a vállalkozásod: ez a vállalkozás fedezeti pontja
  • előrevetíteni azt, hogy mégis hogyan lesz nyereség a vállalkozásodból?
  • és nem utolsó sorban segíti az árképzésedet is.

Az üzleti terv fontos – talán a legfontosabb – része a pénzügyi terv. A pénzügyi tervezéshez is kapsz elméleti és gyakorlati segítséget a blogon.

2. Árképzés: nem menekülhetsz, foglalkoznod kell vele

Az árképzés témája közel áll hozzám. Az egyik leggyakoribb nehézség, elakadás, amivel konzultációkon foglalkozunk. Emellett milliárdos eredményt termelő vállalkozásoknál is tapasztaltam, tapasztalom, hogy az árazás kulcsa lehet a nyereségnek – és a veszteségnek is.

Én hiába mondom, hogy foglalkozz vele, ha te nem érzed fontosnak, ha nem “fáj” neked. Ezt megértem és elfogadom, mert pl. az alacsony bevétel, vagy a problémás cash-flow sokkal szembetűnőbb hiányosság, mint a hiányos árképzés. Most mégis azt mondom: nem tudod megúszni, hogy energiát fordíts rá, és kidolgozd a vállalkozásod árképzését.

Sok esetben – kis túlzással – már az árak meghatározásakor eldől, hogy nyereséges vagy veszteséges lesz egy üzlet, egy termék, egy együttműködés. Emiatt rendkívül fontos, hogy tiszta legyen előtted, hogy:

  • mekkora a terméked/szolgáltatásod önköltsége?
  • milyenek az árak a piacon, és mi van ezek mögött? mit tartalmaznak? (hogy az almát az almával hasonlítsd öszze…)
  • milyen hozzáadott értéke van a vevő számára a termékednek, szolgáltatásodnak?

Erről bővebben olvashatsz az árképzési módszerek cikkben!

3. Árrés, profit növelése

Azt írtam feljebb, hogy a bevétel az üzemanyag a vállalkozásodhoz. Az árrés és a profit pedig a motorolaj az autód motorjában. Hiába fuldokolsz a bevételben (üzemanyag) ha nincs elegendő árrésed majd nyereséged (motorolaj), akkor előbb-utóbb el fogsz akadni az utadon.

Én rendszeresen kiemelem a tartalmaimban akár itt a blogon, akár a LinkedIn oldalamon, hogy a bevétel helyett (vagy inkább mellett!) gondolkodj nyereségben. Ugyanis lehet több milliárdos bevételed, ha nem tudsz eljutni oda, hogy végül folyamatosan nyereséget termeljen a vállalkozásod, akkor mókuskerékben ragadsz. (Igen, hozhatod a Tesla-t példának, aki nyereség nélkül is képes egyre nagyobbra és nagyobbra nőni)

Egy másik cikkben sokkal bővebben is olvashatsz a nyereség növeléséről.

Egy biztos: nehéz időkben leginkább az tud fennmaradni, aki tud árrést majd nyereséget is termelni. Mindez igaz a jobb, szebb, könnyebb időkre is.

4. Vevők megbecsülése

Új értelmet nyerhet, hogy ki mennyire becsüli meg a vevőit. Te foglalkoztál korábban ezzel? A választól függetlenül nem árt tudatosítani: a vevőidtől kapod a bevételt, ami az üzemanyag a vállalkozásodhoz.

Sajnos nem emlékszem melyik könyvben olvastam, de mindenképp utána fogok járni, mert újra el akarom olvasni: minden vevőre úgy tekints, mint a te legjobb, legfontosabb vevőd. Lehet, hogy egy idegen betér a sarki kisboltodba, és csak egy kenyeret vásárol. Viszont ha ez a vevő épp akkor költözött a városba, és jó élménnyel távozik tőled, a következő években akár milliókat is hagyhat az üzletedben.

Azonban fordítanék is egyet a vevők megbecsülésén: az igazán jó vevőidet becsüld meg nagyon! Remélem, hogy vannak ilyen vevőid, és egyből eszedbe is jut néhány. Őket becsüld meg most, erősítsd meg a kapcsolatot, hogy a nehéz időkben is számíthass a vásárlóerejükre.

5. A jó kollégák, alvállalkozók, partnerek megbecsülése

A vevőid mellett (vagy akár előtt?) rendkívül fontos megbecsülnöd a jó munkatársaidat, alvállalkozóidat, üzleti partnereidet. Ők valamilyen módon hozzájárulnak ahhoz, hogy ki tudd szolgálni a vevőidet, hogy működjön a vállalkozásod, hogy bevételt és végül nyereséget termelj.

Ha veszítettél már el kulcsembert vagy partnert, akkor ezt a pontot neked nem is kell magyarázni. Ez a megbecsülés nem csak pénzügyi lehet, sőt! Tekints rájuk érző emberként is.

Sokkal többe kerül pótolni valakit, aki tényleg jó munkaerő, mint jobban megbecsülni őt. Arról nem is beszélve, mennyibe kerül pénzügyileg új embert keresni, megtalálni a megfelelőt, betanítani stb. Sok idő és pénz mire egy jó kolléga munkája újra legalább ugyanazon a szinten biztosítva lesz.

6. Tiszta belső kommunikáció

Ha rendben vannak a céged dolgai, és egyébként stabil lábakon áll, akkor ezzel megtudod nyugtatni a munkatársaidat.

Ha nehéz időket látsz magatok előtt, akkor ezt is célszerű megfelelő formában kommunikálni.

Tehát a lényeg, hogy legyen tiszta belső kommunikáció. Érezzék az emberek, ha biztonságban érezhetik magukat. Az ellenkezőjét szerintem maguktól is érzik, sőt, lehet akkor is éreznek bizonytalanságot, amikor nincs különösebb okuk rá.

Tiszta belső kommunikáció mellett nem fogják az embereid a bizonytalanságra, az azon való agyalásra fordítani az energiájukat, hogy vajon hogy áll a cég, mi lesz, hogy lesz?

7. Tudatos külső kommunikáció

Az előző ponthoz hasonlóan a külső kommunikáció is fontos, a vevőid és a leendő vevőid felé. Neked szinte semmibe sem kerül, de erősítheti a vevőid feléd támasztott bizalmát, ha tudják, hogy továbbra is számíthatnak rád.

Emellett ezzel is kiemelkedhetsz, a szemük elé kerülhetsz: egy üzenet, egy email, netán egy levél, hogy ti álljátok a sarat, rátok továbbra is lehet számítani.

8. Fék vagy gáz? – marketing

Ez egy érdekes kérdés. Mi legyen a marketinggel? Nyomd tovább a gázt, hogy minél több vevőd legyen, vagy most kell rálépni a fékre, és csak “oldalazva haladni előre”, és megvárni míg tisztul a kép (vagy az ég)?

Szerintem valahol a kettő között van az arany középút. Persze érdemes megvizsgálni a saját piacodat és a vállalkozásod helyzetét. Én úgy gondolom, hogy nem is kell a világ összes pénzét marketingre költeni most a növekedés érdekében, de nem is szabad teljesen megvágni a marketinget.

A nehéz idők nagy lehetőségeket rejtenek magukban, ha ügyes vagy, ilyenkor még inkább tudod építeni a márkád, és nagyobb szeletet szakíthatsz ki a piacból.

Az egyik podcast vendégem nagyon jól fogta meg a témát: látni kell azt, hogy melyik marketing költségünk szolgálja a vevőszerzést, és melyik a hosszabb távú márkaépítést. Előbbit nem szabad csökkenteni, sőt, talán még többet kell most költeni rá! A beszélgetést itt találod.

9. Költségek optimalizálása

Optimalizálni vagy csökkenteni? Vagy ez csak játék a szavakkal? Szerintem nem.

Költséget optimalizálni, optimális szinten tartani folyamatosan kell! Nem csak akkor, amikor a „válságálló vállalkozás” a kérdés. Bármilyen gazdasági vagy piaci helyzet legyen, a költségoptimalizálás egy folyamatos feladat minden vállalkozónak.

Költséget csökkenteni csak bajban kell. A határozott költségcsökkentés sokszor a minőség rovására mehet – azt pedig te sem akarhatod.

Előfordulhat, hogy olyan helyzetbe kerülsz, hogy tényleg csökkenteni kell a költségeidet, és nem elég “csak” optimalizálni. Ha ez a helyzet nálad, akkor ásd bele magad, és dönts. Ha a céged fennmaradása és jövője a kérdés, akkor határozottnak kell lenned. Azonban ekkor is légy észnél, és úgy csökkentsd a költségeket, hogy az tényleg a célt, a céget szolgálja.

+1. Hatékonyság, hatékonyság, hatékonyság

Már-már közhelyes, de: növeld a hatékonyságot! A hatékonyság begyűrűzik mindenhova, és hatványozottan hat az eredményekre. Ha hatékonyabban tudod legyártani a terméked, elvégezni a szolgáltatásod, akkor az kevesebb erőforrásodba, kevesebb pénzedbe kerül.

Így vagy olcsóbban tudod adni – és többet adsz el belőle, ami több árrést majd profitot hoz be a cégedbe, vagy ugyanannyiért adod, és szintén több nyeresége lesz a cégednek. Ezáltal többet tudsz fordítani fejlesztésre, netán a marketingre, ami tovább erősíti majd a hatékonyságjavulás okozta árrés és profitnövekedést.

Ez csak egy gyors példa volt, de remélem érted, sőt, magadtól is tudod: a vállalkozásod különböző hatékonyságaival foglalkozni kell. Ezek idővel összeadódnak, és lehet ezek a hatékonyságbeli javulások lendítenek majd át a nehéz időszakon!

A válságálló vállalkozás egyik tuti jellemzője, hogy hatékonyan működik!

Bukj előre”

Denzel Washington mondta azt, hogy ahelyett, hogy bármiben is visszafelé esne, ő inkább “előre akar bukni” (“fall forward”). Ez inkább hozzáállásbeli kérdés, de én is azt mondom, hogy ha már belekerülsz egy nehéz helyzetbe, vagy viharfelhőket látsz magad előtt, és elkerülhetetlen valamekkora bukás, akkor próbálj “előre felé esni”!

Végszó: válságálló vállalkozás

Ha végigolvastad a cikket, akkor lehet felnyílik kicsit a szemed: mennyi mindennel kell foglalkozni vállalkozóként. Igen, és az a helyzet, hogy ezekkel igazából nem csak nehéz időkben kellene foglalkoznod, hanem mindig.

Tervezéssel, az áraiddal, a vevőiddel, a munkatársaiddal és üzleti partnereiddel, a belső és külső kommunikációval, a marketinggel, a költségeiddel folyamatosan foglalkozni kell. Egyszerűen azért, mert mindegyik hozzájárul valahogyan a vállalkozásod eredményeihez, tehát megéri foglalkozni velük, energiát fordítani rájuk.

Az inflációval kapcsolatban ajánlok figyelmedbe egy nagyon hasznos, „szemfelnyitó” cikket. Engem ez is inspirált ezen cikk megírásához!

Továbbá hasznos és értékes tartalmakért ajánlom még, hogy iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, és kezdd el hallgatni a Nyereséges Vállalkozás Podcast adásokat!

Bejegyzés megosztása

Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések