Nyereség növelése a vállalkozásodban – Hogyan?

nyereség növelése

A legtöbb vállalkozó számára fontos a pénz, a nyereség. Azonban kellő fókuszt helyezünk-e a nyereség növelésére? Keressük-e a módját annak, hogy milyen gyakorlati lépésekkel tudjuk növelni a vállalkozásunk által megtermelt nyereséget? Cégvezetőként nagy hatással lehet a nyereségre, ebben a cikkben pedig ahhoz kapsz tanácsokat, hogy hogyan növeld a céged nyereségét!

Nyereség növelése vállalkozóként

Ritkán merül fel a kérdés ilyen formában, pedig minden vállalkozó ezért (is) dolgozik… Hogyan növelhető a nyereség? Melyek a nyereség növelésének lehetőségei?

Ebben a cikkben végig erről olvashatsz, és talán Te is magaddal viszel (legalább) egy olyan gondolatot, ami a gyakorlatba ültetve ténylegesen növeli majd a vállalkozásod nyereségét.

Első lépésként fontos tisztázni, hogy mit értünk nyereség alatt?

A Wikipédia megfogalmazásában a profit vagy nyereség „a gazdasági tevékenység során felmerült bevételek és költségek különbsége”. Ettől egy kicsit hétköznapibb megfogalmazásban én azt a pénzt értem nyereség alatt, ami a bevételeidből minden költség, adó és egyéb kifizetendő után megmarad. Tehát az a pénz, amiből te a tulajdonosi szerepkörödben ténylegesen gazdálkodhatsz. Erről részletesebben olvashatsz a Nyereség vagy Bevétel cikkben.

Hogyan növelhető a nyereség?

Tehát az tiszta, hogy mit értünk a nyereség alatt. De hogyan lehet ezt növelni?

Itt is a JPÉ – Józan Paraszti Ész módszerrel közelítsd meg a dolgot.

Nyereség = Bevétel – Költségek. Ez alapján úgy tudod növelni az egyik oldalt, a nyereséget, ha a másik oldallal dolgozol, a bevételekkel és a költségekkel. Alapjában véve úgy tudod növelni a nyereséget, hogy növeled a bevételeket, és közben szinten tartod, netán csökkented a költségeket. Vagy épp szinten tartod a bevételeket, de csökkented a költségeket.

Ezt könnyű mondani, és könnyű róla elméletben okoskodni, de melósabb a gyakorlatban is megvalósítani. Viszont van egy nyomós indok, amiért foglalkozni fogsz vele: a Te saját érdeked.

A következő kérdés, a Hogyan növelhető a nyereség után:

  • hogyan tudod növelni a bevételeidet?
  • hogyan tudod csökkenteni, optimalizálni a költségeidet?
Érdemes folyamatosan dolgozni a nyereség növelésén

Hogyan tudod növelni a bevételeidet (a nyereség növelése érdekében)?

Tiszta a kép, növelni akarod a nyereséget, ami a bevételek és költségek különbözeteként jön létre. Mi mindent tehetsz a bevétel oldalán? Hogyan tudod növelni a vállalkozásodba beáramló pénzt, hogy aztán ezzel együtt a nyereséged is növekedjen?

A teljesség igénye nélkül néhány lehetséges irány…

Termékfejlesztés: tudod-e fejleszteni a meglévő termékeidet, szolgáltatásaidat? Esetleg tudsz új terméket, szolgáltatást fejleszteni a piac számára? Hiszen ha jobbak a termékek vagy szolgáltatások, akkor nagyobb az értékük, és ilyenkor az árakat is joggal emelheted.

Piackutatás: mennyire mozogsz otthonosan a piacodon? Tudsz-e több információt beszerezni a piacodról? Mik a jelenlegi trendek, milyen új megoldások vannak, milyen új piaci igények vannak épp kibontakozóban? Egyáltalán mennyire vagy tisztában a piacoddal, az újdonságok és trendek nélkül? Egy erős piacismeret fontos fegyver lehet a nyereség növelése érdekében.

Marketing: a marketing alatt sokan sok mindent értünk. Mennyire van rendben a marketinged? Dolgozol a márkád építésén? Hirdeted valahol, hogy mivel foglalkozol, hogy miben vagy jó? Van online és offline marketinged is? Van egyáltalán bármilyen marketinged, ami érdeklődőket generál a céged termékei, szolgáltatásai iránt? Ehhez célszerű lehet beszélned egy marketing szakemberrel, hogy a Te esetedben és helyzetedben mik lehetnek a jó irányok.

Értékesítés: ha a marketing segít potenciális érdeklődőket, netán konkrét ajánlatkéréseket behozni… mennyire tudod ezeket a lehetőségeket megragadni? Hányadán állsz az értékesítéssel? Tudsz bármit fejleszteni az értékesítésen? Annak módján, lépésein, folyamatán? Nagy valószínűséggel van itt fejleszteni való, hacsak nem mondhatod el magadról azt, hogy nálad minden potenciális ügyfélből vevő lesz.

Kapcsolatépítés: ez elsőre furcsának tűnhet egy ilyen „hogyan növeld a bevételed?” listán. Pedig én úgy tapasztalom, hogy az igazán nagy és sikeres vállalkozásoknál kulcsfontosságú a tulajdonos kapcsolatrendszere. Akár direkt módon tud így vevőket szerezni, üzletet kötni. (Zárójelben: ez egyben veszélyes is tud lenni, amikor a vállalkozás bevételei túlságosan függenek a tulajdonos kapcsolatrendszerétől!)

5 eszköz a bevételeid növelésére. Mindegyikkel érdemes foglalkoznod, hogy a hatásuk hatványozott legyen. Azt azért tudatosítsd, hogy ezek nem hoznak egyik napról a másikra eredményt, viszont közép és hosszú távon brutálisan megtolhatják a vállalkozásod szekerét.

Persze a legkézenfekvőbb az árak növelése, ami egy külön cikket is megérdemelhet. Ezt most szándékosan nem részletezem itt, de az árképzésről itt olvashatsz.

+1: az árképzésed kidolgozása.

Ha nincs kidolgozva az árképzésed, nem tudatosan árazol, csak a konkurencia árai alapján, vagy érzésre, az egy hatalmas kockázat a céged számára. Hiába termelsz egyre növekvő bevételt, érsz el egyre több ügyfelet, ha az árak csak minimális nyereséget, netán egyenesen veszteséget tartalmaznak. Erre nem az a megoldás, hogy jó magasra lövöd be az árakat, inkább az, hogy kidolgozod az árképzést, készítesz hozzá árkalkulációt, amiből tisztán látod: mennyibe kerül neked, ez mi mindent tartalmaz, mennyiért adod, az mekkora árrést netán profitot tartalmaz.

Ha mindez nincs meg, akkor 2 féle kockázatot mindenképp futsz:

  • veszteséget termelsz az áraid miatt (nem mindegyik, de sok termékkel, csak nem veszed észre)
  • pénzt hagysz az asztalon

Az árképzés kellően részletes kidolgozása önmagában egy erős lába lehet a nyereség növelésének!

Hogyan tudod csökkenteni a költségeidet?

Növelni akarod a vállalkozásod nyereségét, ráléptél az útra, dolgozol azon, hogy növekedjenek a bevételek. Amit még tehetsz, hogy csökkented a költségeidet, ezáltal a bevételből egyszerűen több marad meg nyereségként. Korábban olvastál róla, hogy mit tehetsz a bevétel oldalán… és mi mindent tehetsz a költségek oldalán?

Költségek csökkentése, optimalizálása: a kettő nem ugyanazt jelenti. Költséget csökkenteni akkor kell, amikor baj van, optimalizálni viszont folyamatosan. Ha rászánod az időt, és végignézed, milyen és mekkora költségei vannak a termékeidnek/szolgáltatásaidnak, illetve a vállalkozásod működésének, akkor találsz-e valamit, amin lehet faragni? Ezt érdemes úgy csinálni, hogy közben ne okozzon károkat a cégednek (minőségben, kollégák teljesítményében stb.). Ehhez persze fontos, hogy ki legyen alakítva a pénzügyi átláthatóság a cégedben!

Kiszervezés, alternatív megoldások: van-e bármilyen lépés, folyamat, feladat stb., amit ki tudnál szervezni egy külső szolgáltatónak? Esetleg valami, amit valamilyen alternatív megoldással tudnál kiváltani? Itt is a cél az lehet, hogy az adott dolog olcsóbb és/vagy jobb legyen azáltal, hogy az új megoldást használod. Ha ezzel megtakarítasz pl. havi 500 ezer, évi 6 millió Ft-ot, azzal a nyereséget növelted!

Hatékonyság, termelékenység: elcsépelt szavak, de ha gyakorlatiasan megnézed a saját vállalkozásodban a hatékonyságot, a termelékenységet, akkor a végén még lehet örömmel fogsz foglalkozni velük. Tudsz javítani a folyamataid hatékonyságán? Egyszerűen ha ugyanakkora költségből a hatékonyságon, termelékenységen keresztül több produktumot tudsz előállítani, akkor növekedni fog a nyereség. Gyakorlatilag 100 Ft bevételt 90 Ft helyett 89 Ft költséggel, majd 88 Ft költséggel stb. érsz el.

Költséghatékonyság: egy kicsit csavarunk az előzőn. Pl. költséghatékonyság volt az, amikor egy ügyfélnél megvizsgáltuk a dolgozók buszoztatásának költségét és körülményeit (hány járat, hány fő, hány km stb.). Majd amikor láttuk, hogy egyes járatokon iszonyúan sokba került a dolgozók utaztatása, elkezdtünk gondolkodni, mit lehetne tenni. Lényeg a lényeg, a végén havonta milliós megtakarítást jelentett egy kis átszervezés.

A kapacitások kihasználtsága: valószínűleg a Te vállalkozásodnak is vannak kapacitásai. Mennyire kihasználtak ezek a kapacitások? Kis méretnél pl. ha vagytok öten, az 5*40 óra kapacitás hetente. Mennyire van ez feltöltve bevételt termelő tevékenységgel? A kapacitásaid minél okosabb kihasználása végül csökkenti az egy termékre, szolgáltatásra, projektre, ügyfélre stb. jutó költségeket.

A kapacitások és azok kihasználtsága rendkívül fontos téma azoknál a vállalkozásoknál, akik közvetlenül a kapacitásukat árazzák be és adják el. Ezek leginkább gyártó és szolgáltató cégek, akik valamilyen konkrét időráfordítással teremtik meg az értéket (legyen az egy gép vagy egy dolgozó kapacitása).

Ha ez jelenleg nincs fókuszban a vállalkozásodban, akkor ez önmagában egy nagy lehetőség lehet a nyereség növelésére.

5% szabály: a nyereség növelése, akár duplázása

Igazából a nyereség növeléséről szól az úgynevezett „5% szabály”. A táblázat szemlélteti, hogy mit lehet elérni „csupán” 5% javítással itt-ott.

5% szabály a nyereség növeléséhez

Miről is van szó?

  • Növeld a termékek/szolgáltatások ELADOTT MENNYISÉGÉT 5%-kal.
  • Növeld a termékek/szolgáltatások ÁRÁT 5%-kal.
  • Csökkentsd a TERMÉKEK/SZOLGÁLTATÁSOK ÖNKÖLTSÉGÉT 5%-kal.
  • Csökkentsd a VÁLLALKOZÁS KÖLTSÉGEIT 5%-kal.

Ha ezt mindet sikerül meglépned, az oda vezet, hogy több mint duplájára növekszik a vállalkozásod nyeresége. A példában láthatod, hogy a 10 milliós nyereség a 224%-ára növekedett.

Ezt a szabályt sok kritika éri, és könnyű belekötni. Én úgy gondolom, hogy nem az 5% a lényeg, és nem az, hogy duplázd a nyereséget. Inkább az, hogy ha foglalkozol az eladott mennyiséggel, az áraiddal, a termékek/szolgáltatások önköltségével, és a vállalkozás működési költségeivel, akkor igazából azon dolgozol, hogy növeld a nyereséget.

Tudatosítsd, hogy mit is csinálsz

A cikk végére érve sok mindenről olvastál, ezért kérlek tudatosítsd objektíven, hogy min is dolgozol.

Növelni akarod a vállalkozásod nyereségét?

Nyereség = Bevételek – Költségek.

Akkor növeld a bevételeket, és csökkentsd a költségeket. Mind a két oldalra van (és kell, hogy legyen!) hatásod vállalkozóként, ehhez kaptál is néhány eszközt.

Az még egy fontos kérdés, hogy miért akarod növelni a nyereséget, és mit kezdesz ezzel a pénzzel. Persze ez a te személyes döntésed. Mégis bízom benne, hogy jó szándékaid vannak a nyereséggel: amellett, hogy kellő osztalékot veszel ki magadnak, hogy élvezd az életet, megfizeted és megbecsülöd a munkatársaidat, megbecsülöd a jó partnereidet, megtakarítasz és fejlesztesz is!

+1 dolog, ami miatt szem előtt kell tartanod a nyereséget: ha válságálló vállalkozást akarsz építeni.

Hogyan tovább?

Iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre alább, ha dolgozni akarsz a nyereségeden!

Bejegyzés megosztása

Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések

kontrolling esettanulmány
Vállalkozás

Kontrolling esettanulmány

Kontrolling esettanulmány: egy évi 1 milliárdos bevételt termelő vállalkozásnál erőteljesen szükség van kontrollingra és pénzügyi átláthatóságra. Ekkora cégméretnél már gyakori, hogy több üzletága is van a