Nyereség növelése a vállalkozásodban – Hogyan?

nyereség növelése

Nyereség növelése vállalkozóként

Ritkán merül fel a kérdés ilyen formában, pedig minden vállalkozó ezért (is) dolgozik… Hogyan növelhető a nyereség?

Ebben a cikkben végig erről olvashatsz, és talán te is magaddal viszel (legalább) egy olyan gondolatot, ami a gyakorlatba ültetve ténylegesen növeli majd a vállalkozásod nyereségét.

Első lépésként fontos tisztázni, hogy mit értünk nyereség alatt?

A Wikipédia megfogalmazásában a profit vagy nyereség “a gazdasági tevékenység során felmerült bevételek és költségek különbsége”. Ettől egy kicsit hétköznapibb megfogalmazásban én azt a pénzt értem nyereség alatt, ami a bevételeidből minden költség, adó és egyéb kifizetendő után megmarad. Tehát az a pénz, amiből te a tulajdonosi szerepkörödben ténylegesen gazdálkodhatsz. Erről részletesebben olvashatsz a Nyereség vagy Bevétel cikkben.

Hogyan növelhető a nyereség?

Tehát az tiszta, hogy mit értünk a nyereség alatt. De hogyan lehet ezt növelni?

Itt is a JPÉ – Józan Paraszti Ész módszerrel közelítsd meg a dolgot.

Nyereség = Bevétel – Költségek. Ez alapján úgy tudod növelni az egyik oldalt, a nyereséget, ha a másik oldallal dolgozol, a bevételekkel és a költségekkel. Alapjában véve úgy tudod növelni a nyereséget, hogy növeled a bevételeket, és közben szinten tartod, netán csökkented a költségeket.

Ezt könnyű mondani, és könnyű róla elméletben okoskodni, de melósabb a gyakorlatban is megvalósítani. Viszont van egy nyomós indok, amiért foglalkozni fogsz vele: a Te saját érdeked.

A következő kérdés, a Hogyan növelhető a nyereség után:

  • hogyan tudod növelni a bevételeidet?
  • hogyan tudod csökkenteni, optimalizálni a költségeidet?

Hogyan tudod növelni a bevételeidet (a nyereség növelése érdekében)?

Tiszta a kép, növelni akarod a nyereséget, ami a bevételek és költségek különbözeteként jön létre. Mi mindent tehetsz a bevétel oldalán? Hogyan tudod növelni a vállalkozásodba beáramló pénzt, hogy aztán ezzel együtt a nyereséged is növekedjen?

A teljesség igénye nélkül néhány lehetséges irány….

Termékfejlesztés: tudod-e fejleszteni a meglévő termékeidet, szolgáltatásaidat? Esetleg tudsz új terméket, szolgáltatást fejleszteni a piac számára? Hiszen ha jobbak a termékek vagy szolgáltatások, akkor nagyobb az értékük, és ilyenkor az árakat is joggal emelheted.

Piackutatás: mennyire mozogsz otthonosan a piacodon? Tudsz-e több információt beszerezni a piacodról? Mik a jelenlegi trendek, milyen új megoldások vannak, milyen új piaci igények vannak épp kibontakozóban?

Marketing: a marketing alatt sokan sok mindent értünk. Mennyire van rendben a marketinged? Dolgozol a márkád építésén? Hirdeted valahol, hogy mivel foglalkozol, hogy miben vagy jó? Van online és offline marketinged is? Van egyáltalán bármilyen marketinged?

Értékesítés: ha a marketing segít potenciális érdeklődőket, netán konkrét ajánlatkéréseket behozni… mennyire tudod ezeket a lehetőségeket megragadni? Hányadán állsz az értékesítéssel? Tudsz bármit fejleszteni az értékesítésen? Annak módján, lépésein, folyamatán?

Kapcsolatépítés: ez elsőre furcsának tűnhet egy ilyen “hogyan növeld a bevételed?” listán. Pedig én úgy tapasztalom, hogy az igazán nagy és sikeres vállalkozásoknál kulcsfontosságú a tulajdonos kapcsolatrendszere. Akár direkt módon tud így vevőket szerezni, üzletet kötni. (Zárójelben: ez egyben veszélyes is tud lenni, amikor a vállalkozás bevételei túlságosan függenek a tulajdonos kapcsolatrendszerétől.)

5 eszköz a bevételeid növelésére. Mindegyikkel érdemes foglalkoznod, hogy a hatásuk hatványozott legyen. Azt azért tudatosítsd, hogy ezek nem hoznak egyik napról a másikra eredményt, viszont közép és hosszú távon brutálisan megtolhatják a vállalkozásod szekerét.

Persze a legkézenfekvőbb az árak növelése, ami egy külön cikket is megérdemelhet. Ezt most szándékosan nem részletezem itt, de az árképzésről itt olvashatsz.

(Ha van még valamilyen tuti ötleted, eszközöd, azt kérlek írd meg nekem a csehil.adam@nyeresegesvallalkozas.hu e-mail címre!)

Hogyan tudod csökkenteni a költségeidet?

Növelni akarod a vállalkozásod nyereségét, ráléptél az útra, dolgozol azon, hogy növekedjenek a bevételek. Amit még tehetsz, hogy csökkented a költségeidet, ezáltal a bevételből egyszerűen több marad meg nyereségként. Korábban olvastál róla, hogy mit tehetsz a bevétel oldalán… és mi mindent tehetsz a költségek oldalán?

Költségek csökkentése, optimalizálása: a kettő szerintem nem ugyanazt jelenti. Szerintem költséget csökkenteni akkor kell, amikor baj van, optimalizálni viszont folyamatosan. Ha rászánod az időt, és végignézed, milyen és mekkora költségei vannak a termékeidnek/szolgáltatásaidnak, illetve a vállalkozásod működésének, akkor találsz-e valamit, amin lehet faragni? Ezt érdemes úgy csinálni, hogy közben ne okozzon károkat a cégednek (minőségben, kollégák teljesítményében stb.).

Kiszervezés, alternatív megoldások: van-e bármilyen lépés, folyamat stb., amit ki tudnál szervezni egy külső szolgáltatónak? Esetleg valami, amit valamilyen alternatív megoldással tudnál kiváltani? Itt is a cél az lehet, hogy az adott dolog olcsóbb és/vagy jobb legyen azáltal, hogy az új megoldást használod.

Hatékonyság, termelékenység: elcsépelt szavak, de ha gyakorlatiasan megnézed a saját vállalkozásodban a hatékonyságot, a termelékenységet, akkor a végén még lehet örömmel fogsz foglalkozni velük. Tudsz javítani a folyamataid hatékonyságán? Egyszerűen ha ugyanakkora költségből a hatékonyságon, termelékenységen keresztül több produktumot tudsz előállítani, akkor növekedni fog a nyereség.

Költséghatékonyság: egy kicsit csavarunk az előzőn. Pl. költséghatékonyság volt az, amikor egy ügyfélnél megvizsgáltuk a dolgozók buszoztatásának költségét és körülményeit (hány járat, hány fő, hány km stb.). Majd amikor láttuk, hogy egyes járatokon iszonyúan sokba került a dolgozók utaztatása, elkezdtünk gondolkodni, mit lehetne tenni. Lényeg a lényeg, a végén havonta milliós megtakarítást jelentett egy kis átszervezés.

A kapacitások kihasználtsága: valószínűleg a te vállalkozásodnak is vannak kapacitásai. Mennyire kihasználtak ezek a kapacitások? Kis méretnél pl. ha vagytok öten, az 5*40 óra kapacitás hetente. Mennyire van ez feltöltve bevételt termelő tevékenységgel? A kapacitásaid minél okosabb kihasználása végül csökkenti az egy termékre, szolgáltatásra, projektre, ügyfélre stb. jutó költségeket.

5% szabály: a nyereség növelése, akár duplázása

Igazából a nyereség növeléséről szól az úgynevezett 5% szabály.

5% szabály a nyereség növeléséhez

Miről is van szó?

Növeld a termékek/szolgáltatások ELADOTT MENNYISÉGÉT 5%-kal.
Növeld a termékek/szolgáltatások ÁRÁT 5%-kal.
Csökkentsd a TERMÉKEK/SZOLGÁLTATÁSOK ÖNKÖLTSÉGÉT 5%-kal.
Csökkentsd a VÁLLALKOZÁS KÖLTSÉGEIT 5%-kal.

Ha ezt mindet sikerül meglépned, az oda vezet, hogy több mint duplájára növekszik a vállalkozásod nyeresége. A példában láthatod, hogy a 10 milliós nyereség a 224%-ára növekedett.

Ezt a szabályt sok kritika éri, és könnyű belekötni. Én úgy gondolom, hogy nem az 5% a lényeg, és nem az, hogy duplázd a nyereséget. Inkább az, hogy ha foglalkozol az eladott mennyiséggel, az áraiddal, a termékek/szolgáltatások önköltségével, és a vállalkozás működési költségeivel, akkor igazából azon dolgozol, hogy növeld a nyereséget.

Tudatosítsd, hogy mit is csinálsz

A cikk végére érve sok mindenről olvastál, ezért kérlek tudatosítsd objektíven, hogy min is dolgozol.

Növelni akarod a vállalkozásod nyereségét?

Nyereség = Bevételek – Költségek.

Akkor növeld a bevételeket, és csökkentsd a költségeket. Mind a két oldalra van (és kell, hogy legyen!) hatásod vállalkozóként, ehhez kaptál is néhány eszközt.

Az még egy fontos kérdés, hogy miért akarod növelni a nyereséget, és mit kezdesz ezzel a pénzzel. Persze ez a te személyes döntésed. Mégis bízom benne, hogy jó szándékaid vannak a nyereséggel: amellett, hogy kellő osztalékot veszel ki magadnak, hogy élvezd az életet, megfizeted és megbecsülöd a munkatársaidat, megbecsülöd a jó partnereidet, megtakarítasz és fejlesztesz is!

+1 dolog, ami miatt szem előtt kell tartanod a nyereséget: ha válságálló vállalkozást akarsz építeni.

Hogyan tovább?

Iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre alább, ha dolgozni akarsz a nyereségeden.

Ha pedig segítséget szeretnél, akkor közvetlenül velem beszélhetsz a vállalkozásodról egy Nyereséges Vállalkozás Konzultáció keretében! Itt akár konkrét téma lehet a nyereség növelése…

Bejegyzés megosztása

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Te nyereséges vállalkozást akarsz? Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések