Kontrolling egy KKV vezető szemszögéből

KKV vezető és a kontrolling

Tegyük fel, hogy egy évi 1 milliárdos árbevételű céget vezetsz, és most még nincs kontrolling a cégedben. Hogyan segítene Neked a kontrolling? Miért fordíts pénzt és energiát arra, hogy kialakítsd a pénzügyi és üzleti átláthatóságot a cégedben? Erről olvashatsz ebben a cikkben.

Egy 1 milliárdos vállalkozás kontrollingja

Szóval évente 1 milliárdos bevételt termel a céged. Van már 15-20 munkatársad, van 2-3 jól elhatárolható üzletág a cégben, amit külön is kezeltek. Ez annyit jelent, hogy a 3 üzletág bevételét látod külön, a költségeit és az általuk termelt árrést vagy profitot nem.

Vannak rendszerek amiket használtok, sőt, akár már ERP rendszer is van a cégben. A rendszerek mellett vannak különböző táblázatok, és gyűlnek az adatok különféle felületeken. A könyvelés ki van szervezve, és elégedett is vagy a könyveléssel, mert teszi a dolgát: időben elkészülnek a bevallások, nem kaptok büntetéseket, minden pontosan és időben be van fizetve.

Alapvetően jól megy a cég, ezt abból látod, hogy egyre több a bevétel, egyre több a munkatárs, és a bankszámlán is van néhány 10 millió forint – néha több, néha kevesebb. Az éves beszámolók alapján rendre sikerül termelni 8-10% körüli nyereséget a bevételből, és már valamekkora osztalékra is futja neked tulajdonosként.

Vajon lehetne ennél több nyereség is?

Érzed, hogy lehetne jobb is, de nem látod hogyan. A kontrolling segíteni fog…

Azonban érzed, hogy lehetne ennél jobb is. A bevétel növekszik, de a profit vele együtt már kevésbé. Úgy gondolod, hogy több nyereség van a cégben, mint amit kihoztok belőle, és sejted, hogy nem mindegyik üzletág működik profitábilisan.

Nem vagy magabiztos azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba érdemes növekedni. Úgy gondolod, hogy vannak olyan területei a cégnek, ahol meg lehetne takarítani néhány millió forintot, de igazából azt sem látod tisztán, hogy melyik terület mennyibe kerül.

Hogyan segíthet Neked a kontrolling? Miért lehet értelme pénzt és energiát fordítanod kontrollingra? Mitől lenne jobb neked cégvezetőként és cégtulajdonosként az, ha ez a funkció is be lenne töltve a cégben?

Ebben a cikkben erről olvashatsz, és igazából mindegy, hogy valóban 1 milliárdos céget vezetsz-e, vagy épp 100 milliósat, vagy akár 3 milliárdosat. Ha még nincs kontrolling a cégben, olvasd végig a cikket, és a végére ezt fogod mondani: “nekem erre szükségem van!”

Rendszeres riportálás a pénzügyekről

A kontrolling egyik legerősebb és legalapvetőbb hozzáadott értéke egy KKV cégvezető számára a rendszeres riportálás. Ez első körben azt jelenti, hogy nem csak az éves beszámoló aláírásakor látod azt, hogy végül is mennyi bevételt termeltetek, ezt mekkora költséggel értétek el, és mekkora eredmény maradt a kettő különbözeteként. Hanem havonta!

A riportálás ezen szintje még eléggé 1.0 verzió, bár sokszor nem is olyan könnyű megvalósítani, és nagyon sok cégnél nincs is kialakítva. Mégis azért mondom azt, hogy ez “csak” 1.0 verzió, mert tényleg ennyit látsz belőle:

  • mennyi volt a nettó árbevétel
  • ezzel szemben mekkorára rúgtak a költségek összességében
  • és mennyi az eredmény

kontrolling riport

Ezt a riportot én tulajdonosi riportnak nevezem, mert amikor a cégtulajdonosi “kalap” van rajtad, akkor ez a 3 szám az, amit mindenképp látnod kell – és az ezek mögött lévő részleteket csak akkor, ha érdekelnek! (vagy ha nem tetszenek a számok, amiket látsz)

Riportálás 2.0 – mégis miből jön össze ennyi költség?

A riportálás következő szintje az, amikor a bevétel még lehet, hogy mindig csak egyetlen sor a riportban, a költségeket viszont különböző kategóriákra bontva látod.

Itt semmiképp se számviteli kategóriákra gondolj, tehát nem azt látod, hogy mennyi anyagjellegű és mennyi személyi jellegű költség merült fel – mert ezzel még nem vagy előrébb.

Inkább azt látod, hogy az adott havi ~100 milliós össz. költségből mennyi volt a bérköltség, mennyi volt az ELÁBÉ (kereskedő vállalkozás esetén), mennyibe kerültek az alvállalkozók, mennyibe került a marketing, mennyibe kerültek különböző szolgáltatások, mennyibe kerültek a cégben lévő autók stb.

Ezen a szinten már sokkal tisztábban látsz, hiszen látod, hogyan jöttek össze a költségek, és bár csak érzésre (mert nincs terv szám, amihez viszonyíthatnál), de látod azt is, ha valami több lett, mint kellett volna.

Szóval itt már elég jól strukturálva látod a számokat, olyan kategóriákra bontva a költségeket, ami téged a legjobban kiszolgál. Kb. fél évnyi adat alapján már lehet erre alapozni az üzleti tervezést, de a legjobb az, ha legalább egy teljes éves adat rendelkezésre áll.

Egy ilyen részletességű kontrolling riportra úgy gondolom minden KKV vezetőnek szüksége lenne! A 100 milliós cégtől a sok milliárdosig.

Sok vállalkozásnál a riportálás ezen szintje tökéletesen kiszolgálja a cégvezetőt – de egy évi 1 milliárdos bevételt termelő cégnél szerintem még egy szintet lépni kell!

A következő cikkben olvashatsz a havi kontrolling riport azon szintjéről, ami nem csak tiszta hanem teljeskörű képet nyújt a céged teljesítményéről! Iratkozz fel a Nyereséges Vállalkozás Hírlevélre, hogy az elsők között értesülj a cikk folytatásáról.

A Your Profit Consulting Kft. épp ebben segít az ügyfeleinek: hogy átlátható és nyereséges vállalkozást építsenek!

Bejegyzés megosztása

Iratkozz fel, hogy elsőként értesülj a legújabb tartalmakról.

További bejegyzések

nyereség növelése
Vállalkozás

Nyereség növelése a vállalkozásodban – Hogyan?

A legtöbb vállalkozó számára fontos a pénz, a nyereség. Azonban kellő fókuszt helyezünk-e a nyereség növelésére? Keressük-e a módját annak, hogy milyen gyakorlati lépésekkel tudjuk növelni